Axelina fin fyra i Paris
2026-06-28
|
Jenny Rudin
Efter att ha avslutat sina studier i USA där hon tävlat flitigt under vintern och våren visade Axelina Johansson på söndagskvällen lovande form i sin första utomhustävling i Europa i år.
Iklädd Hässelbys tjusiga tävlingsdräkt kom Axelina, i kamp mot stora delar av världseliten, på fjärde plats i Paris Diamond League-tävling. Att vara fyra i Diamond League är en bra merit.
Axelina fick aldrig en riktig fullträff. Hon stötte som längst 19,25 och hade en stöt på 1924 samt en stöt som såg ut att vara längre men som underkändes.
Axelinas en månad gamla svenska rekord år 19,97 hade räckt till andra plats i Paris.
– Det är smått fenomenalt att bli fyra i Diamond League, tycker Axelinas tränare Mats Olsson.
– Starkt att hon hänger med de bästa i världen.
– Nu gäller det att fortsätta tävla på den här nivån för att skaffa sig erfarenhet av att möta världseliten. Kanske var hon lite nervös idag.
Axelinas svåraste svenska konkurrent Fanny Roos från Malmö slutade på femte plats med 19,17.
ANDERS OLSSON